Arrangera innebandy

Svenska superligan är som ni vet den högsta divisionen i svensk innebandy och innebandy är Sveriges största inomhussport. Ändå är sporten relativt liten sett kommersiellt och evenemangsmässigt om man jämför med andra sporter. Men det krävs ändå en del för att arrangera en Superligamatch.

Bara för att göra en liten jämförelse mellan några av de största publiksporterna i Sverige så kan vi se att på en genomsnittlig match i Allsvenskan så är det någonstans mellan sju- och tiotusen personer och i hockeyns högstaliga SHL så ligger det kring 6000 per match. Då ska vi ändå komma ihåg att vissa av lagen framförallt i Allsvenskan inte har bättre snitt än ett par tusen per match. I Superligan så ligger snittet för hela ligan bara strax över 1000 personer. Då förstår man att det inte finns lika stora möjligheter till att göra ett maffigt evenemang av det hela.

Men det är till trots ett snitt som ökar i antal och därmed så förbättras också arrangemangen. Vi ska här ta upp några saker som kommit med utvecklingen och som gör att evenemanget får en seriösare inramning. Vi har till detta delvis utgått ifrån Innebandyförbundets dokument om ”seriekrav för Svenska Superligan”.

Klubbarna mer professionella

Klubbarna som idag spelar i Superligan har på senare år blivit mycket mer professionella. I takt med att sporten och ligan vuxit så har pengaflödet också blivit större eftersom det blivit mer intressant att sponsra ett lag i Superligan, speciellt eftersom sporten syns alltmer i TV. Och syns man i TV så finns även ett TV-avtal som berättigar klubbarna till en summa pengar. Nu har förmodligen inte detta lika stor inverkan på klubbarna som exempelvis i SHL där summan ligger på över 25 miljoner kronor per säsong, men principen är densamma.

Matcherna mer som ett evenemang

Matcherna är numera också mer som evenemang liknande de vi ser inom hockeyn och fotbollen. Det ställs krav på att hallarna ska vara utformade på ett visst sätt och dessutom måste de kunna ta emot minst 1000 åskådare. Ett annat tecken på den ökade populariteten är något som redan funnits under några säsonger. Svenska Spel har något de kallar för Oddset Head to Head, vilket innebär att en spelare i varje lag väljs ut innan match och du kan spela på vem av dem som kommer att göra flest mål. Mer om hur det fungerar med oddsspel kan du läsa på Tippat.se

TV

Som vi redan nämnt så får innebandyn mer utrymme i TV än tidigare. Det märker man också väsentlig skillnad på om man ser till sändningarna som produceras idag, jämfört med något år sedan då det utan att vara cynisk går att säga att det var riktigt usla produktioner. TV har lärt sig att producera innebandy och numera finns det experter som både kan innebandy och kan prata om det i TV.