Förebygg skador som innebandyspelare

5899026-close-up-view-of-male-hands-holding-his-sore-knee-isolated-on-whiteMånga innebandyspelare drabbas tyvärr av skador i knä, fotled och fingrar i sitt spelande, vissa så allvarligt att de behöver uppsöka akutmottagning. Så ska det inte behöva vara. Den goda nyheten är att du har stora möjligheter att hålla dig skadefri med rätt förberedelser och förebyggande agerande.

Som innebandyspelare är det av största vikt att hålla kroppen i god form för att orka med den påfrestning som det innebär att träna och spela matcher. Genom att regelbundet träna styrketräning och fys, gå på behandlingar för att mobilisera leder och gå på massage för att mjukgöra musklerna, ges du goda förutsättningar för att kroppen ska orka med att spela innebandy. På innebandy.se kan du läsa mer om hur viktigt det är med att arbeta skadeförebyggande. Allt i kroppen hänger ihop vilket innebär att det är viktigt att ta hand om den, vilket gäller allt från ditt sätt att röra dig till den kost du äter.

Ett par bra övningar som är skadeförebyggande inom just innebandyn har du här:

  • Knäböj

    Stå i axelbredd med fötterna och håll en klubba i båda händerna ovanför huvudet, blicka mot horisonten och gör en knäböj så djupt ner du kan, med balansen på hela foten. Håll rygg, armar och nacke i en rak linje. Gör 10 repetitioner á 3 gånger.

  • Enbensknäböj med hopp

    Stå på ett av benen och gör en knäböj och hoppa upp, landa med knät lätt böjt och frys. Viktigt att knät är rakt ovan foten. Gör 10 repetitioner á 3 gånger på varje ben.

  • Plankan

    Övningen utförs med rak kropp där underarmar och tåspetsar tar i golvet. Här behöver man spänna både bålen liksom rumpa för att få kontroll över kroppen, man ska inte svanka. För att göra övningen svårare kan man lyfta ena benet upp i luften och växla. Övningen görs i 30 sekunder och upprepas 3 gånger.

Effektiv skadeförebyggande åtgärd

doctor-holding-the-calf-of-a-patient

En sak som är viktig i det förebyggande arbetet mot skador är att regelbundet besöka en naprapat, kiropraktor eller idrottsterapeut för att mobilisera och se till att kroppen inte har låsningar eller krämpor som har en negativ inverkan på spelet. I behandlingen används bland annat akupunktur, triggerbehandling och justering av stela leder. En naprapat hittar den underliggande orsaken till smärta – kroppen är en helhet och smärta i knät kan innebära att det är en annan del av kroppen som är i obalans, något som är mycket svårt att avgöra och behandla helt på egen hand. I Stockholm finns flera bra naprapater som effektivt behandlar orsaken till besväret, men som också kan ge dig tips och råd om rätt sätt att röra sig samt rätt kost för dig.