Konditionsträna

shutterstock_248080204

För att vara på topp inom sin sport och vara ett stöd för laget, behöver man träna även utanför de gemensamma träningstillfällena. Det är viktigt att hålla sig i trim även under vilomånaderna då man slipper alla matcher och träningar. Det är ingen ursäkt för att ligga på latsidan.

Den bästa träningen för innebandysportare är att träna uthålligheten. Konditionsträning är en viktig del av sporten. Du ska klara av att springa under längre perioder, och kunna pressa dig själv till gränsen för att nå målet före motståndaren.

Konditionsträning ska gärna vara rolig och varierande. Bara med variation klarar man av att träna flera dagar i veckan. Och rolig träning blir av, medan tråkig träning skjuts framåt i tiden.

Att bara spring runt i en stor cirkel tränar konditionen, men det krävs mer för rätt sorts uthållighet. När du springer rakt fram tränar du dig själv att bli bra på att springa rakt fram. I innebandy är det sällan man har möjlighet att bara springa rakt fram. Du har motståndaren du ska akta dig för, en boll att jaga och ett mål att skjuta på.

Ett populärt sätt att träna genom kroppen är med längd- och rullskidor. Rullskidorna använder du på somrarna på cykelvägarna eller speciella rullskidsbanor. Du får verkligen jobba på flåset samtidigt som du måste ha rätt teknik och hantera stavar. Att få göra flera saker samtidigt som du tränar, hjälper din koordination.

Andra har hittat mycket nöje att träna med BMX cyklar. Det här är en stadig cykel som du kan använda i terrängträning men också tricksa med. De är som gjorde för att man ska leka och ha roligt med dem. Här får du också möjlighet att träna mer än bara kondition. Du kan också träna styrka genom att lära dig enkla hopp.

Det finns miljontals sätt att träna kombinationen, det här vara två av dem. Vi slår vad om att du kan komma på ett dussintal till utan problem. Skriv en lista på vad du kommer på och välj ut vad du tror är roligast. Bocka sedan av träningssätten en efter en och hitta dina favoriter!