Löpning

runner-bike

Många anser löpning som bästa alternativet för konditionsträning, vilket är förståeligt. Det krävs minimala resurser och kan göras var som helst, när som helst. Inte nog med det så har löpning många andra positiva kopplingar till hälsa.

På Aktiv Träning kan du bland annat läsa om hur löpning är den bästa medicinen mot demens och skärper till hjärnan över många år. Trots detta är det bra med andra alternativ, inte bara för att få lite variation, men för att låta muskler och leder återhämta sig.

Alternativ till löpning

Det finns många substitut för löpträning, men det som liknar löpning bäst är troligtvis cykling. Båda siktar på att vara ute i naturen en längre tid och du kan tappa bort dig i din träningsrytm och musik.

Anledning till att variera på träningsformerna är som tidigare nämnt för att låta muskler och leder återhämta sig. Ifall du löper ofta och intensivt kan dina knän och leder ta stor skada av din kropps belastning. Istället för att löpa så ofta kan du variera med att ta några cykelturer, skaderisken minskas för att benmusklerna används på ett annorlunda sätt jämfört med löpningen och du får längre tid att återhämta dig mellan löppassen.

Att påbörja en alternativ träning kan vara svårt när man redan är så van vid en specifik rutin. För dig som är beredd på att effektivisera din löpningsträning kan du här hitta både cyklar och kompletterande utrustning som passar dig, oavsett om du är ny eller erfaren.

Var inte rädd för att prova

När man pratar om alternativa former med löpare ser man rädsla i deras ögon. De är rädda för att få konstiga löparformer eller gå upp i vikt för att man inte gjort sina löparpass. Detta är bara mentala spärrar, släpper du dem välkomnas du till en bättre och sundare träning i form av en starkare kropp och tacksamma knän.

Att testa något nytt kan få dig att tänka i nya banor, om det inte skulle vara din grej så är det bara att gå tillbaka till den träningsform som du hade tidigare. Det är inte konstigare än så. Det kan vara skönt att variera sig också än att nöta på i samma spår varje dag.

Den kombination att utöva olika träningar kan göra dig starkare inom den gren som du just håller på med. Lämna inget åt slumpen, om något kan göra dig bättre som löpare så kanske det inte vore så dumt ändå att prova på.